MartinBakar

Det ska inte bara smaka bra, det ska ju va' gott också! Matbloggstoppen

Recept på Ostsufflé

Kategori: Allmänt

Hej alla läsare ! :)
Här kommer receptet på Ostsufflé:n som jag gjorde någon gång.
När jag gjorde den så var jag tvungen att ändra lite med ugnstiden etc pga formbrist.
Men om ni håller er till receptet kommer det säkert gå jättebra !
För 4 personer
Ingredienser:
20 gram smör
30 gram vetemjöl
125 gram mjölk
40 gram ost
3 st äggulor
0.25 dl calvados ( går precis lika bra med vatten, bara det att du inte får lika mycket smak. Jag använde istället överbliven citronsaft ! )
2 tsk salt
2 gram vitpeppar
3 st äggvitor
1 tsk citronsaft

Gör såhär :
1. Sätt ugnen på 190 grader.
2. Smält smöret i en kastrull.
3. Häll i mjöl  och gör en bottenredning, rör om ordentligt.
4. Värm på mjölken och slå den över mjölken.
5. Koka så smeten börjar lossna från kanterna. Ta då kastrullen av från spisen
6. Tillsätt osten och rör om tills den smälter.
7. Tillsätt äggulor, calvados ( vatten/ citronsaft ) och krydda med salt och pepper.
8. Vispa äggvitorna och citronsaften till en maräng. Blanda först en tredjedel av marängen med den varma ostmassen och vänd till sist ned resten av marängen.
9. Bakas i väl smorda formar i cirka 8 min

Serveras direkt.




Laga & Njut ! :)

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Du hittar kondenserad mjölk i vilken vanlig affär som helst :) står vanligtvis på bakhyllan bland de andra bakgrejerna! Tycker absolut du ska överraska familjen :)

    2012-04-20 | 12:51:27
    Bloggadress: http://cookiesndreams.blogg.se/

Kommentera inlägget här: