MartinBakar

Det ska inte bara smaka bra, det ska ju va' gott också! Matbloggstoppen

Sista hemkunskapslektionen - God kaka

Kategori: Allmänt

Tjenixen!
Jag vet att det var längesedan jag uppdaterade bloggen. Har haft så mycket med skolan. Lovar att jag ska bättra mig fram över, då jag har mera tid !
Igår (onsdag) var det min sista hemkunskapslektion i grundskolan. Vårt kök som bestod av Lo Cederberg, Ida Bertilsson och André Pacheco. Vi tänkte länge på vad vi skulle göra. Till sist blev det en sak som de mesta vet vad det är men som vi gjorde en variant på.
Nämligen CHOCLATE CHIP COOKIE I GJUTJÄRNSPANNA som påminner om cookieserna men som istället blir som en stor och goda kaka!
Det gick snabbare än vad vi trodde.
Vi lyckades få upp kakan på ett fint kakfat. Men någonting fattades, kakan såg väldigt tråkig ut där den låg.
" Garnering och pyntningen gör halva saken" kan man tänka sig. Efter mycket diskussioner fram och tillbaka så blev den till sist fantastiskt vacker!
Mycket vacker med apelsinerna och physalisen tillsammans OCH jordgubbar är ju aldrig fel ;)
Receptet kommer här

Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
2 dl hackad mörk choklad
2 dl hackad mjölkchoklad
Du gör såhär
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en stekpanna i gjutjärn, ca 25 cm i diameter.
2. Vispa smör, strösocker och farinsocker poröst. Tillsätt sedan ägget.
3. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt. Rör ner det i smeten och blanda till en slät deg. Tillsätt sedan chokladen.
4. Tryck ut degen i stekpannan. Grädda mitt i ugnen i ca 37 minuter. Kakan gräddas lite efter det att den har kommit ut ifrån ugnen eftersom den behåller värmen i pannan.
5. Garnera hur du själv vill. Servera och njut ! :D


Tack alla för en fantastisk termin tillsammans och tack för alla fyra år!
Jag hittade en rolig bild som jag tycker att man borde ta efter. Nu när jag både är intresserad av bakning och att träning
Tack för mig!
Vi hörs senare !
Laga & Njut! :)

Kommentarer

  • Emilia säger:

    Den var jättejätte god!!

    2012-05-31 | 19:57:49

Kommentera inlägget här: