MartinBakar

Det ska inte bara smaka bra, det ska ju va' gott också! Matbloggstoppen

Focaccia- Revansch sedan onsdags

Kategori: Allmänt

Jag gjorde dubbel sats på receptet. Det blir lagom mycket till en långpanna :) jag skriver det dubbla receptet här :

14 dö mjöl
50 gram jäst
6 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja
Svarta oliver
Rosmarin
Flingsalt
Olja

Gör såhär:
1. Smula ner jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader ( fingervarmt ), häll lite av det över jästen och rör om tills det löst sig.

2. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och vetemjöl och arbeta degen smidig. ( jag använde assistenten men det går precis lika bra att göra det för hand ). Degen ska vara ganska kletig. Jäs under bakduk i ca 40 min.

3. Tryck ut defen i en oljad långpanna och låt jäsa ytterligare 35 min. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.

4. Tryck hål med fingrarna i degen där du trycker ner oliverna. Strö ut rosmarin och flingsalt. Skvätt på lite olja.

5. Grädda mitt i ugen ca 15 minuter !

Laga & Njut!:)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: