MartinBakar

Det ska inte bara smaka bra, det ska ju va' gott också! Matbloggstoppen

En speciell tårta!

Kategori: Allmänt

Hej igen!
Detta blir dagens sista inlägg, jag har kompenserat för perioden som jag har missat nu. 
 
Denna tårtan är i grund och botten en rulltårta som är delad i två. 
 
Rulltårta
 
Ingredienser
 
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk eller grädde
Någon slags sylt
 
Gör såhär
 
1. vispa ägg och socker fluffigt och fint. 
2. Blanda ihop mjöl och bakpulver. Rör sedan ner det i äggsmeten.
3. Tillsätt vätskan.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter på 200 grader.
5. Släng upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och ta av det som sitter fast på kakan.
6. Bred ut sylten över kakan. Rulla ihop tårtan.
 
Där har du en helt vanlig rulltårta. 
 
...Till en ny tårta
 
1. Dela rulltårtan i två lika stora delar. Lägg de bredvid varandra på ett fat.
3. Vispa grädde och dekorera. 
 
Man tar vad man har hemma till dekorationen av tårtan. Jag hade hemma nektariner och lite chokladrutor!
 
Såhär blev min färdidekorerade tårt-tårta! Bild ifrån sidan.
 
Bild tagen uppifrån
 
 

Laga & Njut!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: