MartinBakar

Det ska inte bara smaka bra, det ska ju va' gott också! Matbloggstoppen

Morotsbröd med Godsaker

Kategori: Allmänt

Igår gjorde jag fantastiskt goda morotsfrallor
Det är inte alls avancerat, som alla bröd.
Här kommer receptet, med massa goda saker i.
50 gram jäst
5 dl mjölk
½ dl sirap
1 dl rapsolja
200 gram rivna morötter
1 tsk salt
1 dl hackade torkade aprikoser
1 dl linfrön
15-17 dl manitoba cream
Manitoba cream är ett mjöl som är skördat på vårens vete. Detta gör att det jäser bättre.
Det var första gången som jag bakade med manitoba cream, det ska jag nog göra om !
This is how it looks like !
Såhär svänger du ihop brödet:
Smula ner jästen i en stor bunke. Ljumma mjölken till 37 grader ( fingervarmt ) . Blanda ut jästen i mjölken, tills den löst sig.
Tillsätt resten av ingredienserna och knåda den länge, ca 15 minuter. ( Då är det att föredra assistent. )
Låt degen jäsa 30 minuter.
Dela upp degen i 10 lika stora delar, gör de till fina små bullar.
Lägg på bakduk och låt jäsa ca 30 minuter.
Pensla med vatten och lägg på ost om du vill.
Grädda i 200 grader ( varmluft )  i 20 -25 minuter
Jag gjorde 6 st frallor, men mina blev lite väl stora så ni kan göra 10 st.
Laga & Njut ! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: