MartinBakar

Det ska inte bara smaka bra, det ska ju va' gott också! Matbloggstoppen

Hallon- och digestiveglass

Kategori: Allmänt

Förra helgen någon gång så blev det en nyhet för min del, en glass. Utan glassmaskin etc.
Receptet hittade jag på den fantastiska bloggen www.cookiesndreams.blogg.se som jag starkt rekomenderar.
Men för säkerhetens skull skriver jag receptet här:
Ingredienser
4 dl grädde
1 burk kondenserad mjölk ca 400 gram ( sötad ) ( Finns oftast vid bakhyllan i er ICA-butik )
1½-2 dl frysta hallon
5 st digestive kex
2 tsk vaniljsocker eller en vaniljstång
Gör såhär:
Vispa upp grädden med vaniljen tills den är fluffig.
Rör sedan ner den kondenserade mjölken.
Hacka digestive kexen i ganska stora bitar.
Om du vill ha en rosa glass så tinar du hallonen, men om du vill ha hallon i vaniljglass så använder du frysta hallon.
Blanda allting i glassmeten och rör om ordentligt.
Häll glassen i en fin form ( Minst 2 liter )
Förvara i frysen 5-7 h.
Såhär såg den ut innan garnering:
Jag valde att garnera glassen med tinade hallon och lite päron.
Tada!
Om man vill kan man ha kolasås till den, även från www.cookiesndreams.blogg.se
Laga & Njut ! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: